image_2021-06-26_10-40-48

هنر بسته بندی و جعبه سازی

بسته بندی علم، هنر و فناوری چیدمان و محافظت و اطلاع رسانی (مشخصات) مربوط به محصولات برای توزیع، ذخیره، فروش ، مصرف و همچنین اشاره به مراحل تحقیقاتی در مورد طراحی، ارزیابی، و تولید بسته‌ها از لحاظ زیبایی و کارایی محصولات را نیز داراست .
بسته بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده‌است، بطوریکه ما در تمام اطراف خود انرا مشاهده می‌کنیم، روی تمام وسایل روزمره خود از بسته‌های شکلات گرفته و یا بسته‌های چیپس سیب زمینی تا بسته بندی لوازم صنعتی و …
وظیفه اصلی بسته بندی محافظت از محصول است، اما امروزه بسته بندی به عنوان یک نوع شخصیت محصول یا همان درجه تولید نیز بکار می رود .

بسته بندی با برچسب قابل فهم و کاربردی یا بسته بندی خوب این امکان را به ما می‌دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل جعبه قرار دارد.
هر نوشته‌ای چه الکترونیکی یا گرافیکی مربوط به بسته و یا برچسب جداگانه ولی مربوط به بسته را برچسب زنی بسته یا لیبل می‌گویند.
هفت گزینه شاخص در مدیریت محصول عبارتند از کارکرد محصول Functionality، نمایش محصول Appearance، کیفیت محصول Quality، بسته بندی محصول Packaging، نام تجاری محصول Brand، ضمانت محصول Warranty، پشتیبانی محصول . Service/Support

در استاندارد بریتانیا واژه بسته بندی به عنوان عملیات مورد استفاده در آماده سازی کالا برای حمل و نگه داری و یا تحویل به مشتری تعریف شده است . لیکن بهترین تعریف برای بسته بندی در سال ۱۹۶۲ م داده شده است که امروز به عنوان کاملترین تعریف بسته بندی است :

۱) یک سیستم که زمان تحویل کالا را جهت انتقال ، توزیع ، ذخیره و فروش کاهش می دهد.
۲) یک مفهوم تضمین کننده برای تحویل مطمئن کالا به آخرین مصرف کننده در شرایط مطلوب و با حداقل هزینه است .
۳) یک عمل فنی – اقتصادی است که هزینه تحویل کالا را به حداقل می رساند و از طرف دیگر فروش را در نتیجه سود حاصله به بالاترین حد افزایش می دهد .براساس یک تعریف ساده ترپوششی از یک سیستم که اصطلاحا کالا نامیده می شود ۰

بنابراین محصولات تولید شده برای حمل ونقل آسانتر، ایجاد امنیت و جلوگیری آلودگی محصول در هنگام توزیع و فروش و در نهایت افزایش مدت نگهداری محصول با حفظ کیفیت مطلوب نیازبه بسته بندی مناسبی دارند . و با توجه به اهمیت موضوع نیاز هر چه بیشتر به این صنعت و پیشرفت در آن احساس می شود . برای بسته بندی محصولات از مواد و وسایل مختلف نظیر قوطی های فلزی ، فویل ها ، موادکاغذی ، مقوایی و مواد پلاستیکی ممکن است استفاده شود . به طور کلی مواد مورد استفاده باید از استحکام و انعطاف کافی برخودار باشند . و مسلمانوع بسته بندی رابطه مستقیم با مذدت زمان نگه داری محصول دارد . در این مقاله بیشتر سعی شده است در مورد بسته بندی تحت اتمسفر اصلاح شده (Modify Atmospher Packaging ) که به اختصار MAP نامیده می شود و اثرات آن بر روی مدت زمان ماندگاری محصول ( Shelf Life ) بحث شود . که امروزه پیشرفت های زیادی در این مورد صورت گرفته است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *