Untitled-2

واژگان در بخش پیش از چاپ

فیلم

در بخش چاپ کاغذ به نوعی ورق حساس به نور معروف به فیلم لیت گفته می شود که ابتدا خود توسط دستگاه و یا بصورت دستی عکاسی و چاپ شده که بعد از عکاسی قسمتهای نور نخورده آن بصورت شفاف در می آید .

زینک

زینک عبارت است از ورق هایی فلزی از جنس آلومینیوم و ترکیبی از مواد دیگر که بر روی آن لایه ای  از مواد حساس به نور پوشیده شده است و با گذاشتن فیلم بر روی آن و نور دادن و یا بصورت دیجیتالی دستگاه قسمتهای نور خورده آن ثابت و بقیه قسمتها از بین می رود که این عملیات برای چاپ بر روی کاغذ به صورت غیر مستقیم آماده می شود .

رول

در کل به ورقهایی از هر جنس پلاستیک / کاغذ / آلومینیوم و … که بصورت توپی بر روی هم جمع شده باشد رول گویند که معموال مبنای محاسبه آنها به صورت وزنی می باشد، معموال در کارخانجات تولیدورق ، ورق بصورت رول تولید می شود

شیت

بعد از تولید ورق بصورت رول سپس آن را برای برخی از چاپها بصورت شیت در می آورند و مبنای محاسبه آنها در ۲ حالت وزنی و یا بندی می باشد .

بند

کاغذهای شیت شده در لفافی بسته بندی شده و با نام بند شناخته می شوند که تعداد هر بند کاغذ بر مبنای وزن آن و حجم آن متفاوت است.

گرماژ و میکرون و فلوت

مبنای محاسبه در ورق مقوا گرماژ که وزن آن و در برخی دیگر ورقها از جمله پلاستیک و فلز میکرون که به ضخامت آن مربوط و در کارتن ها فلوت گفته می شود . به عنوان مثال وقتی می گویند مقوای ۲۵۰ گرم یعنی یک ورق ۱۰۰ در ۱۰۰ آن ۲۵۰ گرم می باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *