چاپ سیلک

چاپ سیلک اسکرین Silk Screen

چاپ سیلک ‌اسکرین یا «چاپ سیلک» یکی از قدیمی‌ترین روش‌های چاپ می‌باشد که توسط مدل‌های خاصی از قالب که به آن شابلون گفته می‌شود، بر سطوح مختلفی قابل چاپ خواهد بود. یکی از رایج‌ترین نمونه‌های این حرفه، چاپ روی پارچه بوده که باعث توسعه یافتن برخی از صنایع مرتبط مانند نساجی شده است.

در این روش از پارچه با توری با سوراخ‌های بسیار ریز استفاده می‌شود ، توری در قابی ثابت می‌شود. تصویر مورد نظر روی این توری نقش می‌شود. سپس بخش‌هایی از تصویر که نباید رنگ بخورد با ماده‌ای مسدود کننده پوشیده می‌شود. این قاب توری را در این حالت شابلون یا کلیشه می‌نامند. سپس زیرکار را با فشار کاردک یا غلتک به سطح چاپ شونده منتقل می‌کنند ، رنگ یا زیرکار فقط از بخش‌هایی که مسدود نشده به کاغذ یا سطح چاپ شونده منتقل می‌شود و تصویر روی آن ظاهر می‌گردد.

با این روش می‌توان بر روی مواد مختلف چاپ‌های تک‌رنگ یا چندرنگ صورت داد.با چاپ سیلک می‌توان روی اجسام با شکلهای مدور و غیر مسطح نیز چاپ نمود که از این نظر در بین روش‌های چاپی منحصربه‌فرد است. این نوع چاپ برای چاپ تبلیغی بر روی اشیای گوناگون مثل تقویم و سررسید و لیوان و کاغذ بکار می‌رود. راه اندازی این چاپ با حداقل امکانات و استفاده از آن به طور گسترده در عرصه هنر، به خصوص در محیط های آموزشی جایگاه ارزشمند آن را بیشتر نشان می دهد. انواع بسیار متفاوت و مختلف سطوحی که با استفاده از این روش قابل چاپ هستند شامل کاغذ، فلز، پلاستیکها، پارچه ها، شیشه، سرامیک و چوب می شوند.

از چاپ سیلک اسکرین در چاپ هر دو نوع نقوش خطی و نیم سایه استفاده می شود. در چاپ آثار هنری، چاپ عکس برگردانها، چاپ پوستر کارتهای تبریک، کاغذ دیواری و انواع مختلف کالاهای چاپی که به سادگی با فرایندهای دیگر چاپ قابل تولید نیستند، نیز به کار می رود. اقتصادى بودن این روش براى تکثیر کارهاى کم تیراژ، سادگى نسبى عملیات اجرایى، انتقال ضخامت بالایى از مرکب به روى جسم چاپ شونده، قابلیت چاپ بر روى مواد مختلف، پیچیده نبودن تکنولوژى ماشین آلات، هزینهٔ کم اجرایى، نیاز به سرمایه گذارى کمتر نسبت به دیگر روش هاى چاپ و زیبایى چاپ، اندک اندک موفقّیت چاپ سیلک اسکرین را در عرصهٔ صنعت تثبیت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *