photo_2021-05-17_10-29-29

چاپ لترپرس (چاپ حروفی) Letterpress

لترپرس، یکی از روش های چاپ برجسته، از قدیمی ترین روش های چاپی است و تا اوایل سال های ۱۹۷۰ عمده ترین روش چاپی محسوب میشد . در لترپرس تصاویر پس از برخورد مرکب با سطح برجسته لوح از روی آن بر روی مثلا کاغذ منتقل می شوند. روش لترپرس یکی از روشهای اولیه و اساسی چاپ بوده روشی که گوتنبرگ در صنعت چاپ ان را به عنوان یکی از اصلی ترین روش های چاپ ابداع و مطرح کرد.

ماشین های چاپ لترپرس مسطح و سیلندری هنوز هم برای انجام بخشی از کارهای چاپی کم تیراژ و محدود به کار می روند، به خصوص برای چاپ کارت ویزیت، سربرگ و دفترچه های کوچک و همچنین برای چاپ بر روی پاکت نامه، چاپ کاتالوگ و دیگر موارد چاپی که با قلم حروف متفاوت چاپ می شوند.اغلب کارهای چاپی که با روش لترپرس انجام می شود، به صورت مشکی و یا تک رنگ موضعی هستند.

کارهایی که می توان امروزه با لترپرس انجام داد بیشتر به سمت قالب زنی متمایل هست ، در این حالت از روش لتر پرس برای انواع کارهای تیغ زنی، پرفراژ زنی و ایجاد خط تا و یا قالب زنی، شماره زنی و برجسته کاری استفاده می شود که همگی در اندازه عموما محدود و مشخص دستگاه به عنوان یک روش تکمیلی بعد از چاپ به کار می رود و به این ترتیب چند عمل به صورت یکجا و با هزینه کم انجام می شود.

مزایای‌ اصلی‌ چاپ‌ لترپرس‌

  •  خوانا‌ بودن‌ متون‌ حتی‌ روی‌ کاغذهای‌ بدون‌ پوشش
  •  پایین‌ بودن‌ باطله‌ کار‌ حتی‌ با‌ وجود‌ توقف‌های‌ مکرر‌ در‌ ضمن‌ چاپ‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *