قالب و قالب زنی جعبه های مقوایی

قالب و قالب زنی جعبه های مقوایی

یکی از مهمترین بخش‌های پیش تولید بسته‌بندی، طراحی و قالب سازی کارتن و جعبه های بسته‌بندی است ؛ زیرا در زیبایی و استحکام بسته ‌بندی و کاهش هدر رفت در هنگام تولید تاثیر بسزایی دارد.
اگر به چاپخانه های چاپ افست مجهز به سیستم تولید و چاپ جعبه های مقوایی رفته باشید مطمئنا در آنجا قالب های چوبی زیادی دیده اید. این قالبها با اندازه ها و فرم های مختلف برای طرح ها و محصولات مختلفی ساخته میشوند که برای تیغ زدن و برش و خط‌ تا و پرفراژ زدن بوسیله دستگاه دایکات و لترپرس مورد استفاده قرار میگیرند به عبارت دیگر برای برشهای خاص روی کاغذ و مقوا و کارتن و … مانند یک فولدر یا پاکت نامه یا کارت ویزیت یا لیبل محصولات و بسته بندی و جعبه های مقوایی و کارتن و … استفاده می شوند.
برای ساخت قالب باید گسترده کار چاپی و نقشه آن موجود باشد نقشه یک جعبه باید توسط متخصص گرافیست طراحی شود.
در این نقشه محل خط تاها و برش ها و محل چسب خوردن مشخص میشود.

ساختار قالبها از دو قسمت تشکیل شده است:
۱-بخش اول تخته چوبی چند لایه که به عنوان سطح اصلی قالب است و نگهدارنده سایر اجزا آن است.
۲- بخش دوم تیغه ها هستند که دو کار را انجام میدهند دسته اول برای برش و نوع دوم برای ایجاد خط تا

این قالبها در مراکز قالبسازی عمدتا به روش دستی و دستگاه لیزری ساخته میشوند :
 ۱- روش اول که به روش سنتی یا دستی می باشد، ابتدا با استفاده از چاپ نقشه قالب و چسباندن آن روی تخته
مخصوص، با استفاده از اره مویی دستی یا اره مویی های صنعتی بزرگ، اقدام به برش خطوط مربوط به محل قرار گرفتن تیغه ها می نمایند. البته در روش دستی برش و خم کردن این تیغه ها با ابزارهای معمولی بوده که زمان زیادی می طلبد و دقت و ظرافت لازم را ندارد.
۲- روش دوم برش لیزری نام دارد که با استفاده از دستگاه پیشرفته لیزری انجام میشود و از سرعت و دقت بالایی برخوردار است در این روش می توانیم به گوشه ها و خم هایی دست پیدا کنیم که با روش دستی امکان پذیر نمی باشد.
در روشهای پیشرفته، قبل از تولید آن، توسط نرم افزارهای سه بعدی،می توان مراحل و نتیجه نهایی را بصورت مجازی مشاهده کرد و پس از بررسی و رفع اشکالات احتمالی، تولید نهایی را انجام داد.
نکته جالب این است که در هر دو روش تولید دستی یا لیزری ، مرحله نهایی با دست انجام می شود.به عبارتی جاسازی و قرار دادن تیغه هادر شیارهای ایجاد شده بر روی تخته باید دستی باشد. پس از جاسازی تیغه ها، قالب آماده است تا برای نصب روی دستگاه ارسال شود.

و در این مرحله قالب  آماده است برای  برش و ایجاد خط تاها در نهایت پس از تیغ خوردن کار ، مقوای قالب خورده آماده است تا پوشال گیری شود.به عبارتی بخش های اضافی موجود در کناره ها و سایر قسمت های اضافی از طرح اصلی جدا می شوند.
این کار (پوشال‌گیری) هم بصورت دستی و هم بصورت ماشینی قابل انجام است.
پس از انجام مراحل چاپ ، تیغ زنی و تازنی و جعبه چسبانی جعبه های مقوایی آماده بسته بندی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *