1111

مقوا و مراحل تولید

با توجه به اینکه حفظ و نگهداری از کالا در صنعت بسته بندی اهمیت زیادی دارد، استفاده از جعبه های مقوایی جایگاه ویژه ای در صنعت چاپ و بسته بندی و صنایع تولیدی و حمل و نقل داراست ، مقواها به دلیل استحکام و مقاومتی که دارند جهت بسته‌بندی محصولات و کالاهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.بنابراین مقوا یکی از پرکاربردترین مواد اولیه در صنعت چاپ و بسته بندی و جعبه سازی می باشد.

مقوا نوعی کاغذ چند لایه است با وزن بالای ۲۵۰ گرم ، دارای مقاومت و استحکام و شکل پذیری بیشتر از کاغذ، مقوا بیشتر در صنعت بسته بندی و چاپ جعبه مقوایی مورد استفاده قرار میگیرد و پایه تولید آن چوب سخت می باشد.

البته امروزه مقواها از طریق عمل بازیافت هم ساخته می شوند اما اولین تولید مدرن حاصل فرآوری خمیر چوب های سخت بوده است.برای تولید مقوا با چوب درختان معمولا چوب های سخت را به صورت تکه های ریز وارد دستگاه می کنند و سپس با استفاده از مواد شیمیایی و آب داغ خمیری از رشته های سلولزی بدست می آورند سپس آب و رطوبت خمیر را به وسیله فشار و حرارت از بین می برند. وقتی خمیرها از غلطک می گذرند تبدیل به ورقه هایی صاف می شوند که بعد از خشک شدن کامل، آنها را کاغذ می نامیم.

اگر به جای یک لایه، چند لایه از این ورقه ها روی هم قرار گیرند و از غلطک بگذرند ما کاغذی ضخیم به نام مقوا را بدست می آوریم. البته این روزها و به علت قوانین منع قطع درختان بیشتر مقواها از طریق فرآیند بازیافت کاغذ تولید می شوند، اما در این روش: الیاف قدرت کمتری دارند و مقدار مقاومت مقوا بسیار پایین است.
بنابراین باید الیافی که از چوب بدست آمده اند با الیاف بازیافتی ترکیب شوند تا کاغذ و مقوای بدست آمده کیفیت استاندارد مصرفی را داشته باشد خمیر کاغذ معمولا قهوه ای رنگ می باشد، اگر بخواهیم رنگ کلی این خمیر را تغییر دهیم باید مواد شیمیایی بیشتری به خمیر اضافه کنیم، از پرمصرف ترین و کاربردی ترین این مواد می توانیم به: گاز کلر، آب اکسیژنه و سدیم سولفات اشاره کنیم.

مقواها تنوع بالایی دارند و جهت مصارف متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرند.دسته بندی مقوا همیشه یکسان نیست. به تفاوت ها و وابسته به صنعت مشخص محصول ، محل انتخاب میشود. از جمله مقوای پشت طوسی، پشت سفید، کرافت،مقوای ایندر برد ، فابریانو ، اشتنباخ ، مقوای موجدار ، تک رو ، مقوای تک جداره ، مقوای شیاردار و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *