photo_2021-09-04_13-47-28

اهداف بسته بندی و برچسب زنی بسته ها

بسته بندی در بهترین تعریف به عنوان یک سیستم هماهنگ توصیف می شود که هدف از آن آماده سازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبار کردن و فروش و مصرف است. بسته بندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری و بحث آفرین است که در بنیادی ترین شکل خود ،کارکرد های محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی فروش را شامل می شود .بسته بندی نوعی عملکرد خدماتی است که به خودی خود نمی تواند وجود داشته باشد زیرا به یک کالا نیازمند است .اگر کالایی وجود نداشت هیچ نیازی به بسته بندی نبود.

بسته بندی و برچسب زنی بسته ها چندین هدف دارد:

• محافظت فیزیکی ، اشیاء قرار داده شده درون جعبه نیاز به محافظت در برابر سایر چیزها مثل ضربه، لرزش، فشار، حرارت و غیره… دارند.

• مانع محافظتی ، محافظت در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک و…، غالبا الزامی است. عدم نفوذپذیری بسته یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی است. در برخی بسته بندی ها از ماده خشک کننده یا جذب کننده اکسیژن برای کمک به طول عمر بسته استفاده میشود. فشار هوای تعدیل شده یا کنترل شده نیز در بعضی از بسته بندی های مواد غذایی گنجانده شده است. تمیز، تازه و مطمئن نگه داشتن محتویات داخل بسته بندی برای طولانی شدن عمر محصول یکی از اهداف اصلی است.

• پوشاندن یا تراکم ، کالاهای کوچک در یک نوع به دلیل تولیدی و کارایی بیشتر با یکدیگر بسته بندی میشوند. برای نمونه یک بسته ۱۰۰۰ تایی پنسیلین جهت حمل بهتر و کاراتر مناسب تر از ۱۰۰۰ بسته پنسلین تشکیل میشود. مایعات، پودرها و روان کننده ها نیاز به پوشاننده دارند.

• سازماندهی ،همه بسته بندی های انجام شده در تک بسته نیاز به بسته بندی و سازماندهی بزرگتری به عنوان بسته بندی مادر دارند که از جنس محکم تر که ملاک بیشتر آن مقاومت بالای آن جهت ورود به بازار و یا صادرات می باشد . معمولا بر روی این بسته ها درج تعداد ، نحوه نگهداری، تعداد بارگذاری بر روی یکدیگر ، نوع محصول ، و پروانه های بین المللی و داخلی و برند و آدرس سازنده محصول درج می گردد.

• اطلاع رسانی ، اطالاعاتی مانند نحوه استفاده، ترابری، حذف یا نابود کردن بسته ها یا محصوالت و حتی تاریخ مصرف و… در اغلب موارد در بسته ها بصورت برچسب یا روی بسته وجود دارد. در بعضی از محصوالت غذایی، دارویی، پزشکی و شیمیایی اطلاعات نیاز به تائید دولتی دارند.

• بازاریابی ، بسته بندیها و برچسبها میتوانند توسط بازاریابان برای ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید محصول استفاده شوند. ارتباطات بازاریابی و طراحی های گرافیکی برای نما دادن به بسته و در اکثر موارد به عنوان نقطه اصلی فروش بکار برده شده اند.

• ایمنی ، بسته بندی میتواند یک نقش مهم و اساسی را در کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محموله باشد. بسته ها با عایق مقاومتی بهتر میتوانند برای کاهش آسیب و همچنین جلوگیری از دستبرد به محصول مطلوب تر شوند. ساختمان بعضی از بسته ها برای جلوگیری از دستبرد بیشتر عایق مقاومتی دارند و بعضی نیز دارای مهر مالک برای جلوگیری از باز شدن و دستبرد هستند. بسته ها می توانند شامل مهر و مومهای مشخص کننده برای تشخیص اینکه بسته ها ساختگی و جعلی نیستند باشند. بسته ها همچنین میتوانند شامل ابزارهای ضد دزدی مانند: بسته های زنگی، برچسبهای RFID ،یا مراقبت الکتریکی کالا که میتوانند فعال بوده یا توسط ابزارهای شناسایی در نقاط خروجی و استفاده از ابزارهای ویژه جهت غیرفعال نمودن آنها محافظت شوند. استفاده از بسته بندی به این روش ممانعت از ضرر میباشد.

• سهولت ، بسته ها میتوانند ویژگیهایی را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در توزیع، جابه جایی، نمایش، باز نمودن، بستن دوباره، فروش، استفاده و استفاده مجدد گردند.

• خدمات فروش، یک بسته بندی در دنیای امروز حاوی اطلاعاتی نیز می باشد که خدمات فروش را بطور بسیار زیادی آسان می کند .استفاده از درج بارکد محصولات جهت قیمت گذاری – برچسب های هلو گرام جهت تشخیص جنس اصلی و غیر اصلی و … روشهای فروش محصول را بسیار آسان میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *