مدیریت رنک

معجزه‌ی دانش مدیریت رنگ

کنترل همه عوامل و مراحل تاثیرگذار در چگونگی رنگ در چاپ را از مرحله قبل از چاپ تا بعد از چاپ مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد تا جلوی اختلاف رنگها گرفته شود که به آن دانش مدیریت رنگ یا Color Management می‌گویند.

یکی از چالشهای اساسی صنعت چاپ به دست آوردن رنگ مطلوب و مورد تأیید مشتری و یا مطابق اورجینال در کار چاپی بوده است که عوامل فراوانی که در این مسئله مؤثر هستند مدیریت رنگT استاندارد سازی (کالیبراسیون یا تنظیم فنی) تمام دستگاه های ورودی و خروجی است، در یک زنجیره پردازش تصویر با هدف تولید رنگ مطلوب مستقل از دستگاه های استفاده شده است. باید بدانیم که برای مدیریت کردن خروجی یک فرآیند در ابتدا بایستی ورودی‌های آن فرآیند را کنترل نماییم در نتیجه برای کنترل خروجی فرآیند ورودی آن را که فایل چاپی است کنترل می‌نماییم. به عنوان مثال سیستم رنگی که بر مبنای آن فایل طراحی می‌گردد می‌بایست توسط ماشین چاپ نیز قابل پذیرش و قابل انجام باشد برای موفقیت مدیریت کیفیت در درازمدت باید هر مرحله به‌طور مستمر کنترل شود و با استانداردهای ثبت شده منطبق شود. مدیریت رنگ بخشی از یک سیستم کنترل کیفیت جامع است و به مسیری که رنگ از مرحله طراحی تا چاپ پشت سر می‌‌گذارد، مربوط می‌شود.

مزایای استفاده از مدیریت رنگ چیست ؟

  • بازگشت سرمایه سریع با آموزش و یکپارچگی گردش کار در چاپخانه
  • کاهش ضایعات (کاغذ، مرکب، زمان) در تولید و چاپ
  • حداکثر کیفیت خروجی در کوتاه ترین زمان ممکن پیش بینی رنگ خروجی با اعتماد به نفس قبل از چاپ سفارشی
  • شبیه سازی رنگ های Pantone و ساختگی شبیه سازی ویژگی های رنگی دستگاه در دستگاه های دیگر 
  • رسیدن به یکپارچگی رنگ روز به روز و در هر چاپ
  • حفظ دقت رنگ برای افزایش حاشیه سود
  • مزیت رقابتی از طریق اجرای استانداردهای صنعتی تعیین شده برای کنترل رنگ، منجر به افزایش رضایت مشتری
  • کنترل رنگ انحصاری سادگی تطبیق رنگ؛ با هر برنامه ای که کار می کنید

چند توصیه برای اندازه‌گیری رنگ‌

– برای کاهش نوسانات و تغییرات در چاپ تا آنجایی که امکان دارد از رنگ‌های CMYK ساخت یک سازنده استفاده کنید.

– استانداردهای مقدار رنگ را براساس نوع کاغذ مورد استفاده از جمله مات، براق، سبک و غیره طبقه‌بندی کنید. زیرا تأثیر یک نوع کاغذ بر تغییرات چاپی، بسیار کم‌تر از تأثیر مرکب و محلول سیستم آب است.

– کنترل دمای واحد مرکب‌زنی به حفظ یکدستی و انسجام رنگ (به‌ویژه در ماشین‌های چاپ با نوردهای مرکب متعدد) کمک می‌‌کند.

– به‌طور معمول تجهیزات اندازه‌گیری رنگ سازندگان مختلف، ممکن است در اندازه‌گیری یک رنگ یا مرکب مقادیر یکسان را نشان ندهند. سیستم‌های اندازه‌گیری پیشرفته که روی خود ماشین چاپ تعبیه می‌‌شوند اغلب آنقدر هماهنگ هستند که هر کدام نتایج قابل مقایسه‌ای نشان ‌می‌‌دهند ولی این نتایج ممکن است با نتایجی که تجهیزات دستی نشان می‌‌دهند متفاوت باشد

– اطلاعات دقیق توسط کتابچه راهنمای استانداردسازی فوگرا و استاندارد ایزو ۱۲۶۴۷ در زمینه مدیریت رنگ ارایه می‌‌شود.

عوامل موثر در مدیریت رنگ:

  • لاستیک‌ها و مرکب‌های چاپ: علاوه بر سطوح چاپ‌پذیر، لاستیک‌ها و مرکب‌ها نیز رل مهمی در تعیین افزایش میزان تن‌ها (Tone Value) در تصاویر ترامه ایفا می‌‌کنند. میزان سختی یا فشارپذیری لاستیک‌ها بر افزایش مقدار تن‌ها تأثیر می‌‌گذارد و از سوی دیگر محلول سیستم آب، دمای مرکب، ویسکوزیته مرکب و مشخصات ویژه‌ای که هر سازنده‌ای در تولید مرکب خود اعمال می‌‌کند نیز بر افزایش مقدار تن‌ها تأثیر می‌‌گذارد. در بیشتر موارد بهتر است انتخاب نوع لاستیک و مرکب را تا حد ممکن محدود کرده و فقط از دو یا سه نوع مرکب و لاستیک در چاپخانه استفاده شود. از این طریق راحت‌تر می‌‌توان به مقادیر استاندارد با قابلیت ‌ تولید مجدد و چندباره رسید.‌
  • کاغذ : و انواع آن‌ کاغذ گرانترین بخش از یک محصول چاپی است،رفتار کاغذهای مختلف در ماشین‌های چاپ متفاوت است برای اکثر کارها دلیلی وجود ندارد که استاندارد خاصی برای هر نوع کاغذ تعیین شود. تنها برای کارهایی که از کیفیت بسیار بالا برخوردارند چنین شیوه‌ای توصیه‌پذیر است. حدود ۸۵ درصد از کاغذهای موجود در بازار را می‌‌توان به چند دسته محدود تقسیم‌بندی کرده و برای آن‌ها استاندارد ارایه کرد. البته چنین دسته‌بندی نباید بر کار چاپی نهایی تأثیر فراوان داشته باشد. استفاده از کاغذ نامرغوب به منظور کاهش هزینه‌ها نه تنها هزینه‌های اضافی دیگری به چاپخانه‌دار تحمیل می‌‌کند بلکه مشتری را نیز ناراضی می‌‌سازد.
  • پلیت‌ ( زینک ) :مراحل ظهورزینک در کتابچه‌های راهنمای مختلف و نشریات مربوط به استانداردسازی به تفصیل تشریح شده است. استانداردسازی باعث می‌‌شود تا ماشین‌چی مجبور نشود اشتباهاتی را که در مرحله پیش‌از‌چاپ رخ داده برطرف کند. سیستم‌های کامپیوتر به پلیت مختلف نتایج گوناگونی در ماشین چاپ ارایه می‌‌کنند. به عنوان مثال پلیت‌های نقره تصویر کمتری از مقادیر تن‌های (Tone Values) واقعی خود روی کاغذ منتقل می‌‌کنند. این خطا باید در هنگام کالیبراسیون تصحیح شود. سیستم‌های کامپیوتر به پلیت مختلف باید هر کدام به تنهایی کالیبره شوند. نحوه ترام‌گذاری نیز به سهم خود مقادیر تن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. ترام‌های ریز در حین چاپ چاقی بیشتری پیدا می‌‌کند. به همین خاطر باید منحنی‌های کالیبراسیون برای ترام‌گذاری مختلف از جمله ۶۰، ۸۰ و ۱۲۰ خط در سانتی‌متر و همچنین ترام‌های FM برای تجهیزات اندازه‌گیری تهیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *