نماد

نمادها و علائم روی بسته بندی

از زمانی که انسانهای نخستین توانستند با نقاشی ارتباط برقرار کنند نمادها و نشانه ها بوجود آمد.باستان شناسان در غارها نمادهای زیادی را کشف کرده اند ، نمادها در گذشته مفهوم و معنایی خاصی در برداشتند که نشان دهنده ی اهمیت بالا ی آن در برقراری ارتباط بین گذشتگان دارد.

امروزه نیز اشکال و نماد ها نقش بسزایی در زندگی روزمره انسانها دارد از جمله تابلوهای راهنمایی رانندگی، برند ها ،لگوها و علائم روی بسته بندی ها و جعبه های مقوایی …. که همه این نشان ها برای رساندن مفهوم به مخاطب خود به کار می رود.

نمادهای روی کارتن ها و جعبه های مقوایی به خصوص در زمان حمل و نقل چه به صورت جابه جایی های داخلی و چه به صورت حمل و نقل های بین المللی کاربردهای زیادی دارند. با مشاهده آنها مصرف کنندگان اطلاعاتی درباره نوع محصول داخل بسته بندی، موارد احتیاط و نکات ایمنی ، همچنین اطلاعاتی در مورد خود کارتن به دست می آورند. در این مطلب تلاش کردیم مجموعه ای ازتعدادی از مهمترین و پرکاربردترین این نمادها را جمع آوری کرده و در مورد هر کدام توضیح مختصری بدهیم.

نماد شکستنی هشدار می دهد که محصول داخل بسته بندی شکستنی است و برای حمل و نقل آن باید دقت شود. نماد سمت بالا این نماد در بسته بندی ها نشان می دهد کدام قسمت بسته بندی باید بالا قرارگیرد تا محصول آسیب نبیند.

نماد چتر این علامت خاطر نشان می سازد که بسته بندی باید دور از باران باشد و در محیط مرطوب نگه داری نشود.

نماد دماسنج این نماد که معمولاً در بسته بندی های حاوی مواد غذایی یا نوشیدنی ها یافت می شود. نشان دهنده دمای نگهداری محصول می باشد.

نماد اطلاعات بیشتر این نماد به این معنی است که اطلاعات بیشتر در مورد محصول در بسته بندی همراه با محصول ارائه شده است.

نماد انسان پاکیزه که بر روی بسیاری از محصولات وجود دارد خاطر نشان می سازد بعد از مصرف، محصول را به شیوه ای درست و پاکیزه داخل زباله بیاندازید.

نماد داخل سطل زباله نریزید نمادی که با یک سطل زباله و ضربدر روی آن می شناسیم به معنی این است که بسته بندی حاوی محصولات را به شیوه ای درست در سطل زباله عمومی قرار گیرد.

نماد نقطه سبز این نماد که به نماد بازیافت معروف است و معمولاً به رنگ سبز حک می شود نمایانگر استفاده از مواد قابل بازیافت برای بسته بندی می باشد.

نماد حلقه سبز این نماد نیز نمادی بین المللی برای بازیافت است، نمادی که برای تشویق و آموزش مصرف کنندگان به بازیافت محصولات به جای دور ریختن آن استفاده می شود.

نماد نگهداری دور از خورشید این نماد نشان دهنده قرار دادن وسیله در سایه و دور از اشعه و نور آفتاب را به شما نشان می دهد.

علامت استاندارد روی بسته بندی یکی از مهم ترین و اساسی ترین علائم روی بسته بندی انواع محصولات خوراکی و مصرفی است. این علامت نشانگر تعهد و ضمانتی است که کالا در تولید محصول با استانداردهای ملی دارد.

غذا و دارو این علامت را بر روی انواع محصولات دارویی و مواد غذایی می توان یافت. در پایین علامت غذا و دارو شماره پروانه ساخت قرار دارد که نشان دهنده ی استان و شماره اختصاصی محصول است.

نماد عدم کپی رایت این نماد نیز در اغلب محصولات وجود دارد؛ به ویژه در دنیای مجازی. در محصولاتی که حق ناشر داشته و ناشر یا تولید کننده راضی به کپی آن ها نباشند، از اینگونه علائم بسته بندی استفاده می شود. اگر خیلی با خریدهای مجازی سر و کار دارید، عموما این علامت را روی بسته بندی می بینید.

نماد استاندارد اروپا این نماد برای تمام محصولاتی که در اروپا تولید می شوند به ویژه محصولات الکترونیکی به کار می رود. این نماد به نوعی نماد استاندارد بودن کامل این محصولات است.

موارد فوق از پرکاربردترین نمادهای روی بسته بندی جعبه های مقوایی محصولات می باشد نمادهای دیگری نیز وجود دارد که ویژگی های بعضی محصولات خاص را نشان می دهد.چاپ ملل امیدوار است با توضیح مختصر بتواند به شناخت این نمادها به شما مخاطبین و مشتریان کمک کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *