چاپ افست Offset printing

چاپ افست Offset printing

چاپ افست که به لیتوگرافی نیز معروف است، متداول ترین روش چاپ برای پروژه های تجاری با حجم زیاد است. فرآیند کار چاپ افست بدین صورت است که ابتدا در بخش لیتوگرافی، براساس طرح اولیه، صفحاتی از جنس آلومینیوم در قالب زینک (پلیت) ساخته می‌شود. با توجه به این‌که در این روش چاپی از سیستم رنگی CMYK استفاده می‌شود به طور معمول برای طرح‌ها چهار زینک مجزا برای هر رنگ ساخته می شود. البته در برخی موارد یک زینک دیگر برای ترکیب رنگ خاص دستی نیز تهیه می‌گردد.

پس از تهیه هر کدام از این زینک‌ها می‌بایست آن‌ها را جداگانه در قسمت برج‌های رنگی دستگاه چاپ قرار داد. در این حالت هر زینک از یکی از چهار رنگ CMYK تغذیه می‌کند. با عبور کاغذ از رول‌های آغشته به رنگ در هر قسمت، رنگ مربوطه و متناسب با درصدهای رنگی طرح اولیه بر روی کاغذ منتقل می‌گردد تا در آخرین قسمت تصویر نهایی حاصل شود.

هر کدام از دستگاهای چاپ افست دارای سایزهای مختلف چاپ می‌باشد که این سایزهای عبارتند از: ۲۵در۳۵، ۳۵در۵۰، ۵۰در۷۰، ۱۰۰ در ۱۴۰. که هر کدام از این سایزها با دستگاه مربوط به خود چاپ می‌شود که اسم این دستگاهای افست عباراتند از (دستگاه نیم ورقی، یک ورقی، دو ورقی و چهار ورقی) در چاپ افست هر رنگ یک ستون جداگانه دارد که تشکیل شده از سیلندر بستن زینک و غلتک. در چاپ افست چهار رنگ یک کار چهار رنگ فقط یک بار از زیر دستگاه رد می‌شود که این باعث کیفیت بالای کارهای چاپی در افست چهار رنگ نسبت به دورنگ می‌باشد.

از مهمترین کاربردهای چاپ افست میتوان به چاپ اقلام چاپی در تیراژ بالا اشاره کرد. از مهمترین محصولاتی که چاپ آنها با استفاده از چاپ افست انجام می شود میتوان به چاپ پوستر، چاپ بروشور، چاپ کتاب، چاپ کاتالوگ اشاره کرد.

مزایای چاپ افست :
– می‌توان از انواع متنوعی از کاغذها برای چاپ استفاده کرد.
– امکان چاپ با تیراژ بالا و هزینه پایین وجود دارد.
– کیفیت چاپ بسیار بالا است.
– در این روش، علاوه بر سیستم ۴ رنگ (CMYK) می‌توان از رنگ‌های ساخته شده‌ی دیگری هم استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *